Pages

Cruising The Dandarnelles



KEMBARA DUNIA

The Dardanelles is a 61 kilometres long, narrow strait of water. The Dardanelles have always been strategically important because they link the Black Sea with the Mediterranean Sea. At the time of World War I, the Dardanelles were controlled by the Ottoman Empire. Control of the Dardanelles and Bosporus straits by the Ottomans prevented the Russian fleet in the Black Sea from joining the Allied fleet in the Mediterranean. They also prevented the Mediterranean fleet from attacking Constantinople (present-day Istanbul), the Ottoman capital, located on the Sea of Marmara.


Dardanelles adalah selat yang agak kecil yang panjangnya sekitar 61 kilimeter. Selat Dardenelles yang menghubungkan laut Hitam dengan laut mediterrenean diselatan. Semasa perang dunia 1 - selat ini menjadi satu lautan paling penting dan menjadi rebutan antara tentera bersekutu dan Rusia. Selat ini dikawal ketat oleh Empayar Ottoman yang menghalang Rusia bersatu dengan sekutunya seperti Italy untuk memulakan peperangan dilaut Mediterennean. Destinasi melancung bersama kami selalunya akan menyeberangi Selat Dardanelles mengunakan Feri untuk ke Canakalea satu destinasi pelancungan yang mesti dikunjungi ketika melancung ke Istanbul, Turki.  Selat Dardanelles yang kecil dilalui dengan feri. Selat ini membawa seribu satu peristiwa, kerana pentingnya hubungan laut ketika itu. keindahan selat ini akan membuah kenangan dalam siri perjalanan hidup kita.Kehebatan selat ini tidak kurang menariknya dengan Selat Bosphorus di Istanbul.
Bulan Februari-hingga Julai adalah bulan yang terbaik jika anda ingin melancung ke Istanbul khususnya dan Turki umumnya.

Bersama kami dengan pakej prima muslim, melancung k Istanbul.




No comments:

Post a Comment