Pages

Ziarah Masjid Al Aqsa - Palestine

بِسۡـــــــــمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
KEMBARA BERSAMA SAFIRGOTRAVEL.COM

Mesjid Al-Aqsa (bahasa Arab: المسجد الاقصى , Al-Masjid Al-Aqsa, arti harfiah: "mesjid terjauh") adalah sebahagian dari kompleks bangunan suci di Baitul Maqdis yang dikenal dengan nama Al-Haram asy-Syarif (Noble Sanctuary) bagi umat Muslim dan dengan nama Har Ha-Bayit (Bukit Baitallah) dan Temple Mount bagi umat Yahudi dan Nasrani.Nabi Muhammad Salallahu alaihisalam diangkat ke Sidratul Muntaha dari tempati ini pada tahun 621, menjadikan mesjid ini sebagai tempat suci ketiga di Islam. Beitul Maqdis (Masjid Al-Aqsa) merupakan kiblat sembahyang umat Muslim yang pertama sebelum dipindahkan ke Ka'bah di dalam Masjidil Haram. Umat Muslim berkiblat ke Baitul Maqdis selama Nabi Muhammad Salallahu alaihisalam mengajarkan Islam di Makkah (13 tahun) hingga 17 bulan setelah hijrah ke Madinah.
 Setelah itu kiblat sembahyang adalah Ka'abah di dalam Masjidil Haram, Makkah hingga 
sekarang.  


Masjid Al-Aqsa saat ini adalah mesjid yang dibangun secara tetap oleh Khalifah Abdul Malik bin Marwan dari Kekhalifahan Umayyah (Dinasti Bani Umayyah) pada tahun 66 H dan selesai tahun 73 H. Agak berbeza dengan pengertian Masjid Al-Aqsa pada peristiwa Isra' Mi'raj yaitu meliputi seluruh kawasan Al-Haram asy-Syarif Akan tetapi sekarang keadaan masjid memelukan pembaikan dan pengukuhan dibanyak bahagian stuktur masjid. Ini kerana keretakan disebabkan oleh perbuatan Yahudi yang melakukan peneceobohan dibahagian bawah masjid yang terus menjejaskan asas bangunan yang telah ribuan tahun usianya ini.

 Pencerobohan oleh Israel yang melakukan serangan ke Palestina.dimana Masjid Al Aqsa penah dirempuh masuk oleh tentera IDF tanpa memperdulikan kesucian masjid. Mereka menceroboh kedalam ruang solat masjid dengan memakai kasut dan merosakan bahagian2 dalam masjid dengan tembakan, bom dan gas pemedih mata.bahkan Yahudi Israel pernah membakar masjid ini. Pembakaran Masjid Al-Aqsa pada tanggal 21 Ogos 1969 telah mendorong berdirinya OIC di anggotai oleh 57 negara. Pembakaran tersebut juga menyebabkan sebuah mimbar lama yang di didikan oleh "Shalahuddin Al-Ayyubi" terbakar habis. Dinasti Bani Hasyim, penguasa Kerajaan Jordania telah menggantinya dengan mimbar buatan Jepara, Indonesia.
Al Syakrah - The Dome of The Rock- di bawahnya terletak batu tergantung.
Ini yang sebenarnya  Masjid Al Aqsa. Yang mula diasaskan oleh Khalifah Umar Ibnu Khattab dan seterusnya dibina dan diubah suai, oleh khalifah yang terkemudian. Dimana yang paling perubahan dan penambahan di lakukan oleh semasa pemerintahan Marwan.

 Keluarga Bani Hasyim, yang masih bertalian darah dengan Nabi Muhammad SAW menurut tradisi merupakan keluarga yang bertanggungjawab memelihara tempat-tempat suci Islam di kawasan tersebut. Tidak hanya itu yang dilakukan Yahudi, Yahudi yang berniat menghancurkan Masjid al-Aqsa dan mendirikan kuil Sulaiman ketiga. Untuk melancarkan misi tersebut Israel mendirikan sebuah lembaga Yahudi di belahan barat al-'Ajamai, sebuah tempat yang banyak dihuni oleh penduduk Palestina di kota Yafa,lembaga yang dikepalai oleh Rabbi Yahudi Eliyahu Malae , beroperasi secara diam-diam dengan tujuan menduduki Masjid al-Aqsha, mendudukinya untuk kemudian mendirikan Kuil Haykal ketiga di atasnya. 

 Lembaga tersebut menghimpun puluhan anggota yang kebanyakan berasal dari pemuda Yahudi, yang didatangkan bersama Eliyahu dari Tel Aviv, ibu kota negara Zionis Israel. Eliyahu Malae sendiri tercatat sebagai salah seorang ketua gerakan Etiret Kohnem, sebuah gerakan yang beroperasi secara khusus untuk meyahudikan bagian Timur kota Jerusalem Di samping itu yang telah umum kita dengar adalah tentang pengaburan wajah Al-Aqsa dengan The Dome of The Rock. Dimana media barat yang dimiliki Yahudi mencanangkan kepada dunia bahawa Masjid Al Syakhrah atau Dome of the Rock itulah Al Aqsa. 

The Dome of the Rock adalah bangunan masjid yang di dirikan sebagai tempat melindungi batu Al Syakhah. Batu dimana Rasulullah Salallahu alaihisalam berdiri diatas nya dan seterus " mikraj" ke langit. Terdapat beberapa kekeliruan di antara Masjidil Aqso dan The Dome of The Rock. Apabila disebut tentang Masjidil Aqso di dalam media manapun di seluruh dunia, gambar The Dome of The Rock pula yang dipaparkan. Sebab utama pengaburan informasi ini adalah untuk mengabaikan orang-orang di seluruh dunia atas rencana jahat Israel. , inilah propanganda yang dilakukan oleh puak Yahudi Zionis bahwa Yahudi Zionis di Amerika telah mencetak dan mengedarkan gambar tersebut dan menjualnya kepada orang Arab dan Muslim. 

Kadangkala dijual dengan harga yang murah bahkan kadangkala diberikan secara percuma supaya Muslim dapat mengedarkannya di mana saja. Inilah salah satu usaha Yahudi zionist bagi melenyapkan Masjid Al-Aqso dari ingatan umat Islam supaya mereka dapat memusnahkannya dan membina kuil mereka tanpa ada gangguan orang Islam. . Sekiranya ada pihak yang protes dan marah, maka Israel akan menunjukkan gambar The Dome of The Rock yang masih utuh berdiri, dan menyatakan bahwa mereka tidak berbuat apa-apa. Rencana yang sungguh hebat! Saya juga merasa amat terperanjat sewaktu bertanya kepada beberapa orang Arab, Muslim, bahkan rakyat Palestina karena mereka sendiri tidak dapat membezakan antara kedua bangunan tersebut. Ini benar-benar membuat saya merasa kesal dan sedih karena hingga kini Israel telah berhasil menipu kita dengan rencana jahat mereka. 

Perlakuan yahudi terhadap Al Aqsa: 1.IDF Israel meminum alkohol dan melakukan perzinahan di dalam masjid, 2.Yahudi Zionist Israel merencanakan pembangunan sebuah sinagog terbesar di dunia yang membentang di sekitar Al-Aqsa, Masjid Al-Mawarni di bawah Al-Aqsa, juga kuburan-kuburan muslim ke dalam sinagog tersebut. 3.Shalat Id di Masjid Al-Aqsa Diawasi Ketat IDF dengan senjata otomatik. 4.Mengali di sekitar Al-Aqsa menyebabkan runtuhnya dan retaknya tiang-tiang besar ditingkat bawah Masjid Al Aqsa. 5.Yahudi Zionist merancang membangun haikal ketiga di dalam kompleks Al-Aqsa . atau Al Haram Sharif. 

 Hanya beberapa hari lalu, gencatan senjata diantara yahudi zionist dengan Hamas. Namun mereka yahudi zionist tidak akan mematuhinya dan akan terus menjarah dan membunuh juga merampas tanah2 milik raayat Palestin setiap hari. HANYA DOA MENJADI SUMBANGAN BUAT RAAYAT PALESTIN YANG TERUS DI RUNDUNG MALANG. 


وَالسَّلاَمُ عَلَيْكَمْ وَرَحْمَةُ اللهُ وَبَرَكَاتُه,


Islamic drop ship service dropship

No comments:

Post a Comment